بررسی آیات متشابه در حوزه عصمت پیامبر اکرم (ص)

پایان نامه
چکیده

واژگاه کلیدی: عصمت، تنزیه، آیات متشابه، پیامبر اسلام (ص). پیشینه عصمت پیامبر اکرم (ص) از گناه و تمامی امور نفرت زا همچون سهو و خطا به نخستین سال های ظهور اسلام باز می گردد. قرآن کریم، اهل بیت عصمت (ع)، صحابه و تابعین پیامبر نخستین مدافعان عصمت به شمار می روند که در کنار دلایل محکم عقلی، تفسیرگر آیات متشابهی است که به دلیل برخی واژگان یا اسلوب های کلامی دچار ابهام گردیده و مورد سوء برداشت قرار گرفته اند. این ابهام ها در قالب روایات تفسیری و شأن نزول که عمدتاً به لحاظ سندی و دلالی دچار مشکل می باشند و نیز دیدگاه های تفسیری برآمده از تساهل، اعتماد به روایات و یا مبانی کلامی فاسد بروز می کنند و به دو دسته عمده تقسیم می شوند. دسته نخست شبهه هایی است که با تحلیل زندگی شخصی پیامبر در صدد منسوب داشتن وی به گمراهی و عادت های جاهلی در مقطع پیش از رسالت و یا ارتکاب پاره های تردیدها، دلبستگی ها، رذایل اخلاقی و گناهان در مقطع رسالت ایشان است. دسته دوّم شبهات نیز با تمرکز بر شأن رسالی پیامبر و با استناد به راهیافت سحر، چشم زخم، وسوسه های شیطانی و فراموشی به پیامبر سعی در سلب صلاحیّت از ایشان برای تصدی منصب نبوت داشته یا با بیان پاره ای موارد بر وقوع لغزش در فرایند دعوت استشهاد نموده اند. آیات مورد استناد در این باره را می توان از زاویه نقد واژگانی، ادبی، تاریخی، و تحلیل مراد استعمالی و جدّی از خطاب در آن ها و نیز دیگر راهکارها، تفسیری صحیح و متناسب با نظریّه عصمت نمود.

منابع مشابه

تبیین آیات عتاب با توجه به آموزه‌ی عصمت پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه ملاصدرا

عصمت پیامبر اکرم(ص) بارها در قرآن کریم مورد تصریح و تأکید قرار گرفته است. با این حال، برخی آیاتْ ایشان را مورد عتاب و توبیخ قرار داده‌اند. پر واضح است که این دو سلسله آیات عصمت و عتاب به پیامبر ناسازگار می‌نماید. در باب محدوده‌ی عصمت آن حضرت متکلمان، حکیمان و عارفان اسلامی نظرات متفاوتی ارائه کرده‌اند. ملاصدرا، به‌منزله‌ی حکیمی متأله، با تطبیق نظریه‌ی انسان کامل بر پیامبراکرم(ص)، گستره‌ی عصمت ای...

متن کامل

رابطه عصمت پیامبر اکرم (ص) با آیات عتاب از منظر علامه سید حیدر آملی

قرآن کریم در آیات متعدد عصمت نبی اکرم (ص) را بیان کرده است. با وجود این آیات موهم عتاب و توبیخ نسبت به پیامبر با عصمت ایشان ناسازگار می نماید. از نظر متکلمان اسلامی عصمت امری پذیرفته شده است اما در باب حدود آن نظریه های مختلفی طرح شده است. علامه سید حیدر آملی عارف شیعی قرن هشتم و شارح آثار ابن عربی با تطبیق نظریه انسان کامل بر نبی اکرم (ص)، گستره عصمت ایشان را فراتر از تلقی متکلمان می داند. او ...

متن کامل

سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) در حوزه انتظام اجتماعی

زمینه و هدف:  مدیریت در اسلام به معنای واقع آن است که مستند به وحی الهی و منابع اسلامی است؛ از استثمار و استعمار و بهره‌کشی انسان از انسان در آن خبری نبوده و بر ارزش‌های متعالی و ثابتی استوار است. اسلام تنها مکتبی است که مدل و الگو معرفی می‌کند. بخشی از رحمت خداوند نسبت به بندگانش این بود که حامل رسالت، مؤظف شد دین را عملاً بر واقعیت زندگی خویش حاکم کند تا زندگی مبارک او در همه ...

متن کامل

سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) در حوزه انتظام اجتماعی

زمینه و هدف:  مدیریت در اسلام به معنای واقع آن است که مستند به وحی الهی و منابع اسلامی است؛ از استثمار و استعمار و بهره‌کشی انسان از انسان در آن خبری نبوده و بر ارزش‌های متعالی و ثابتی استوار است. اسلام تنها مکتبی است که مدل و الگو معرفی می‌کند. بخشی از رحمت خداوند نسبت به بندگانش این بود که حامل رسالت، مؤظف شد دین را عملاً بر واقعیت زندگی خویش حاکم کند تا زندگی مبارک او در همه ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023